pondělí 7. ledna 2013

Knižní okénko

Nepůjde o žádnou sofistikovanou recenzi na knížky, jen o malý vhled do toho, co mě v uplynulém vánočním čase oslovilo...
Kdo má rád jako já knížky z Baobabu, určitě už tuhle zná. Myslím, že místo pod stromečkem jí náleželo úplně nejvíc... První knížku z Baobabu, příběh Pampeho a Šinky, jsem pro Johanku koupila, ještě když mě kopala v bříšku. Dodnes do ní nedorostla, ale já už ji mám přečtenou několikrát. Příběh pro zasmání a nádherné ilustrace, které ve vás probouzejí lítost, že ačkoliv tužku do ruky vzít umíte, takovouhle fantazii vám pánbůh nenadělil. Dalšími mými favority jsou už knížky přiměřené Jančině věku - Kozí knížka, Chlebová Lhota, Kočička z kávové pěny, Adam a koleno a nově i Skříp, škráb, píp a žbluňk, kterou po vlastní zkušenosti doporučuji až starším dětem (Johanka po ní nemohla usnout). Prodavačka v knihkupectví mě svou otázkou, zda-li se dětem tyhle ilustrace líbí, přiměla k zamyšlení. Někdy bych se na knížky chtěla podívat dětskýma očima, abych to byla schopna objektivně posoudit. Prozatím ale doufám v to, že i dětský vkus se dá formovat.

foto ze stránek Baobabu, vlastní jsem omylem smazala:-O


Dále o něco vážněji... Naprej! je knížkou pro milovníky sportu, nebo architektury, nebo obojího dohromady. A vlastně i pro ty, co si knihy kupují jako sběratelské kousky, protože tenhle je obzvlášť povedený. A nepíšu o ní jenom proto, že mezi autory figurují mí profesoři, spolužáci a přátelé;-). Překonala jsem svou počáteční nedůvěru v knihy tohoto rozsahu a začetla se. A i když ještě větší část přede mnou čeká, můžu s jistotou říct, že se nudit nebudete. Není to sice beletrie, ale před spaním si ji číst můžete. Matky mezi námi ocení i množství fotografií, jež nad textem převládají. Chronologicky řazené vhledy do problematiky na úvod každé kapitoly střídají medailony staveb (a ve vzácných případech i děl sochařských), mezi nimiž si své favority určitě najdete. A není beze smyslu nakouknout i na ty notoricky známé, jako například na míčovnu PH... Tu sofistikovanou recenzi najdete v Art+Antiques 12+1 2012/13, s. 68-70.




A posledním je příspěvek ke knize o Kroměříži - abych dostála slovu a také se pochlubila vlastním peřím;-). Sám název - Kroměříž, historické město a jeho památky - vlastně vypovídá o obsahu a není třeba jej dál rozvíjet. Navazuje na předchozí publikaci Arcibiskupský zámek a zahrady, která vyšla v roce 2009, a fundované vyprávění zajistil tým uměleckých historiků z Muzea umění a olomoucké univerzity, včetně několika jejich absolventů... Z architektury druhé poloviny 20. století, kterou jsem zpracovávala, se vybíralo opravdu těžko. Chápejte, ono toho totiž moc kvalitního nevzniklo, takže jde spíš o solitérní počiny a celistvý urbanismus města. Ale dobrého pomálu, že? Mou oblíbenou stavbou je domek od Archteamu, však nahlédněte zde... Škoda jen, že kniha neobsahuje ještě mapu, která by vás po oněch památkách (od dob nejstarších až po současnost) provedla.







2 komentáře:

  1. Baobab miluju, koupila jsem jednu od nich k narozeninám i muži (byla jsem v šestinedělí ...), Naprej jsem si všimla - ta obálka se přehlédnout nedá, ale dovnitř se kouknu až na tvůj popud a ten Kromcl, že není mapa, no tak já se - až tam příště zas pojedu - pro tebe stavím a ty mi to ukážeš, domluveno?! ... :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baobabí knížky jsou pro všechny, ale maskují to termínem "literatura pro děti"... A domluveno, jen dej vědět, abych se stihla přemístit a dostudovat to, co nevím. :-)))

      Vymazat